חוה רימון – דבר העורכת, גליון בית (מאי 2019)

1996 הייתה שנת מפנה בחיי. חליתי בסרטן, סיפרו לי שעומד לקום עיתון חדש שעוסק ברוחניות, אבל שכבר יש לו עורך. קצת התעצבנתי, נפגשתי עם המו"ל, אמרתי לו "לא מעניין אותי איך יגדירו את התפקיד שלי, אבל יש לי מה לתת", המו"ל שמח, הלכתי לניתוח, התעוררתי, המו"ל צלצל לטלפון ליד המיטה שמחיר השכרתו נשקל בזהב, הוא אמר שאני העורכת, כי ההוא הלך, חייכתי, נפגשנו בקפטריה של איכילוב שלוש שעות וקצת, נחלשתי, עלה לי החום, התאוששתי, יצאתי הביתה, הסרטן ברח, התחלתי להגות עיתון, וגם התאהבתי. בקיצור, היה פסטיבל, והוא היה בחינם.

אומרים שכל ההתחלות קשות, אבל ההתחלה ההיא הייתה מסעירה. אולי בהרדמה לצורך הניתוח מישהו הפעיל אצלי את כפתור הסינכרון עם העולם. הגעתי אל האנשים הכי נכונים לעיתון החדש, והתקבצה חבורה נפלאה של כותבים. הרגשתי כאילו הניחו עליי שרביט קסמים: הרעיונות זרמו בשפע, החומרים נכתבו, וגיליון 1 של חיים אחרים – זה היה שמו של הרך הנולד – ירד לדפוס.

כשמלאו לו 73 גיליונות, הלכתי משם בלי להסתכל לאחור, כדי שלא יקרה לי מה שקרה לאשת לוט. חלף זמן עד ששחררתי גם בלב את האחיזה במה שבעיניי לפחות היה תוצר מוצלח. בהמשך יצרתי את סדנת חומר נפש לכתיבה אוטוביוגרפית, והרגשתי שמבחינתי אני ממשיכה להתפרנס ממשהו שתורם גם ערך מוסף לסביבה. 16 שנה חלפו מאז שנפרדתי מהעיתון, מספיק זמן כדי לדעת שהפרק הזה מאחוריי.

אלא מה? הלא סביר מגיע בדרך כלל מכיוונים לא צפויים, וככה בסתם יום של חול, בשעה לא עגולה, צלצל הטלפון ומעבר לקו היה נועם שרון. הכרתי את המגזינים שהוא מוציא לאור, ותמיד חשבתי שהם מצוינים וגם הערכתי מאוד את פעילותו המו"לית. "רכשתי את חיים אחרים, ואשמח אם תחזרי לערוך אותו," הוא אמר במהירות. התקצרה לי הנשימה, ונעתקו המילים. גמגמתי שאני לא יודעת, שאני חייבת לחשוב על זה במהלך הסופ"ש ושאתן לו תשובה ביום ראשון. למחרת כשמצאתי את עצמי במקלחת הבוקר מדמה את העיתון וחושבת על כותבים ותכנים, התחוורה התשובה. אני חוזרת הביתה או למקום שהיה פעם הבית שלי, אבל אחרת.

מכיוון שמוראה של אשת לוט עדיין שרה עליי, הבנתי שאני לא חוזרת לאחור, אלא מתחילה משהו חדש. גם ההתחלה הזאת מסעירה ומציבה אתגר לא פשוט – ליצור מגזין שיביא את רוח התקופה ויידרש לשאלות שהיא מעלה. בחיים אחרים המחודש נתמקד מדי גיליון בנושא אחר שמניע את גלגלי המציאות שלנו, נבקש לקלף אותו מקליפותיו ולהבין את מורכבותו  ואת השפעתו הגלויה והנסתרת על חיינו. נבקש גם לבחון איך טובתנו האישית יכולה להסתנכרן עם הטוב הכולל ואיך אפשר שההווה שלנו ייקח בחשבון גם את העתיד, את הדורות הבאים. אמנם מצב הדברים נכון לעכשיו נראה קצת חסר מוצא, אבל אולי דווקא זה הרגע לגייס תמימות מפוכחת ולפעול למען האדם והעולם, כי אין לנו עולם אחר.

את הגיליון הראשון הקדשנו ל"בית". הבאנו את מושג הבית מזוויות שונות שלו, וברור לנו שהקפנו רק מעט מזער מהמשמעויות שהוא מקפל בתוכו. מקווים שהחומרים יעוררו אצלכם מחשבה ועניין לחקור עוד את שאלת הבית על אין ספור משמעויותיה. כדרכן המפותלת של מחשבות אחת השאלות המרכזיות שהתעוררו אצלי במהלך קריאת החומרים ועריכת הגיליון הייתה אם אי פעם נוכל לוותר על הצדק ולראות רק את כאבו של האחר. אולי אז נוכל גם לשמוח ביחד. הלוואי. עכשיו לא נותר לי אלא להתפלל שהמגזין המחודש ימצא מסילה אל ליבכם וייתן לכם השראה לפעולה מחוללת שינוי ומיטיבה.

חוה רימון עורכת חיים אחרים

חוה רימון

חוה רימון היא עורכת, מתרגמת מנחת סדנת הכתיבה חומר נפש ועורכת המגזין חיים אחרים

הקודם

כי ציווני חירות [ותרבות] האדם הפשוט

הבא

דבר המו"ל – לעשות עכשיו את מה שנכון, ולהשאיר את היתר בידי העתיד

4 תגובות

  • מאמר מצויין
    לפני המון שנים הייתי מנויה לירחון
    לכא הכרתי את חוה אלה מעל דפי העיתון
    וככ אהבתי
    את הנפש שנמזגה בכל ירחון
    לימים – הצטרפתי לשנתיים של סדנת כתיבה בהנחייתה ובהנחיית עמיה לילבליך.
    שנתיים מחוננות בחיי
    עברו שמונה שנים מאז – מאז סיום הסדנא

    שחווה עזבה את חיים אחרים.- ניסיתי את העיתון במתכונת בלעדיה – לא ישב לי טוב וביטלתי המנוי
    כל כך שמחה לשמוע שחוה חוזרת לערוך
    קראתי בשקיקה כל מילה
    כבר שעת לילה מאוחרת
    ואני – מלאת השראה
    תודה
    נב- היכן עושים מנוי ?

    ליהי הולי

    • תודה! ניתן לרכוש מנוי כאן באתר בקישור כאן
      או בטלפון 0747011191

  • משמח לקרוא את דבר העורכת. בשעה טובה ומוצלחת. אשמח לקבל/ לרכוש גליון חודש מאי. היכן ניתן לרכוש?

    • היי נונה, שמחים לשמוע !
      ניתן לרכוש דרכינו – 0747011191. אנו נשוב לפעילות מיד אחרי החג

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמחים שחזרת!

דילוג לתוכן