עניין חדש – גיליון הגשמה

פסיכיאטרים צופים עתיד לטיפול באמצעות חומרים פסיכדליים

נושא הכנס השנתי של האיגוד הישראלי לפסיכיאטריה ביולוגית, שנערך ב-27 בנובמבר בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה, היה פסיכדליה – חזית חדשה ומתחדשת בתרפויטיקה הפסיכיאטרית. עם המרצים נמנו חוקרים מהארץ ומחו"ל, שהציגו את המחקרים האחרונים בנושא. את הכנס יזם והנחה ד"ר רז גרוס מהמרכז הרפואי על שם שיבא בתל השומר, שאמר שנראה שבשנים הקרובות תיכנס הפסיכדליה למיינסטרים של הטיפול הפסיכיאטרי. ד"ר ערן הראל מהמרכז לבריאות הנפש באר יעקב הציג את הטיפול בפטריית פסילוסיבין לטיפול בדיכאון עמיד ומחקר לטיפול בפוסט טראומה באמצעות פסילוסיבין; ד"ר יואב דומרני מהמרכז הרפואי שיבא סיפר על טיפול באמצעות קטמין, שנמצא יעיל למצבי דיכאון ומחשבות אובדניות, עד כדי ייתור הצורך באשפוז; פרופסור אריק ורמטן מאוניברסיטת ליידן בהולנד, רופא וקולונל בצבא ההולנדי, שבמסגרת תפקידו הוביל מחקרים בנושא פוסט טראומה אצל חיילים, דיבר בהתלהבות על מחקר שבחן תרפיה משולבת עם MDMA (הרכיב הפעיל בסם האקסטזי). ד"ר ליאור רוזמן מהמרכז למחקר פסיכדלי באימפריאל קולג' בלונדון הציג את מחקרו על חומרים המכילים DMT (חומר מחולל הזיות), ואף טען שבאמצעותו ניתן למוסס התנגדויות בדרך לשלום עם הפלסטינים; ד"ר עידו הרטוגזון דיבר על ההיסטוריה של השימוש בחומרים פסיכדליים. רוב המרצים ציינו שלא התנסו בחומרים אלה, כלומר לא חקרו אותם על עצמם, ונאלצו להסתפק בסקירת הספרות המדעית בנושא. האומנם?

לכנס הגיע קהל של כ-300 משתתפים. מחוץ לאולם העמידו נציגים של חברות התרופות הגדולות וחברות סטארט אפ דוכני מידע על החידושים האחרונים בתחום התרופות הפסיכיאטריות.

מידע נוסף באתר הקליידוסקופ, ביטאון החברה הפסיכדלית בישראל hakaleidoscope.co.il

איטליה – המדינה הראשונה שתחייב לימודי אקלים

ההצפות בוונציה זוכות לסיקור נרחב בכל מהדורות החדשות בעולם. אנשים מפנימים ששינויי האקלים אינם עוד תחזית דמיונית; שהם כבר כאן. אולי בעקבות ההצפות הודיע שר החינוך האיטלקי לורנצו פיורמונטי, שמספטמבר 2020 יחויבו כל בתי הספר הציבוריים באיטליה לשלב בתכנית הלימודים השנתית 33 שעות לימוד על שינויי האקלים, כדי להכין את אזרחי העתיד למצבי חירום אקלימיים. בכך תהפוך איטליה למדינה הראשונה המחייבת לימודי אקלים. עוד ילמדו התלמידים באיטליה פיתוח בר-קיימא בשיעורי המתמטיקה, הפיזיקה והגיאוגרפיה. השר אמר לכתב סוכנות הידיעות רויטרס שמשרדו פועל להצבת מדעי האקלים והקיימות במרכז מודל החינוך הלאומי. פיורמונטי, שהוא פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת פרטוריה בדרום אפריקה, גייס לטובת התכנית קבוצת מומחים, ובהם ג'פרי ד' זקס, מנהל מכון הרווארד לפיתוח בינלאומי, וקייט רוורת' מהמכון לשינוי הסביבה באוניברסיטת אוקספורד.

הקניון הירוק בישראל

הקניון הראשון בתל אביב, דיזנגוף סנטר, מתחם בילוי וקניות שוקק חיים מזה 42 שנה, בחר לקדם את נושא הקיימות העירונית כיעד אסטרטגי, בדגש על טבע עירוני, חקלאות אורבנית ונושאים סביבתיים אחרים, לצד התנהלות חברתית. השינוי החל במעבר הקניון לשימוש בחשמל נקי; בהמשך נפתחה גלריה שבה יוכלו אמנים להציג את עבודותיהם ללא תשלום; הוקם הסלון – חדר להתכנסות של עד 30 איש לפגישות עסקיות ופרטיות במחיר ידידותי, ושולבו בו עסקים קטנים. על גג הקניון הוקם סנטר פארק, מרכז הדרכה לקיימות עירונית, שיש בו חוות לימוד למעוניינים לגדל ירקות בבית. הפארק כולל גם משתלת עצים המקזזת כשליש מפליטות הפחמן של הסנטר. כשמגיעים העצים הצעירים לגיל שנה, הם נתרמים  לשתילה ברחבי הארץ, ושתילים חדשים נכנסים למחזור. בט"ו בשבט הקרוב יעביר המרכז 1,700 עצים לשתילה ביישובי עוטף עזה שנפגעו מהשריפות. עוד פועלים במקום מרכז לדבוראות עירונית בגישה ביודינמית, חממה לגידול ירקות בשיטה הידרופונית, גינה מושכת פרפרים, גינת צמחי בר, קיני סיסים, מרכז מנוחה והתגלמות לחרקים, קומפוסטר עם תולעים אדומות ועוד. תוצרת הירקות נתרמת לשתי עמותות המחלקות מזון לנזקקים. העובדים והמדריכים כולם אנשי מקצוע, אגרונומים, בוגרי לימודי סביבה ומומחה לדבוראות שנמצאים בקשרי לימוד והחלפת ידע עם מרכזים דומים בחו"ל. המקום מציע סיורים לבתי ספר, ימי כיף לחברות, למשלחות תיירים, לקבוצות נוער, לגמלאים והשתלמויות מורים. הפעילות מותאמת לגיל ולהעדפות המבקרים. בין היתר מוצעים סדנאות לגידול ירקות בשיטה הידרופונית, סדנה להקמה ותפעול קומפוסטר, הרצאות על עולם הדבורים, משחק מחפשים את המטמון אקולוגי. ניתן גם לשריין יום פעילות בסנטר, כולל השכרת אולם קולנוע להרצאה והקרנת סרט סביבתי או אחר. מידע נוסף באתר: https://center-park.dizengof-center.co.il/

גג הדיזנגוף סנטר; צילום: יח"צ
גג הדיזנגוף סנטר; צילום: יח"צ

בעיירה באיסלנד מצאו דרך לגרום לנהגים לעצור במעברי חציה

בעיירת הדייגים הקטנה Ísafjord שבאיסלנד גדל מאז 2008 מספר הנפגעים בתאונות במעברי חציה. הסיבות העיקריות הן מעברי חציה לא מוארים המקשים על הולכי הרגל ונהגים פזיזים שלא עוצרים. פרנסי העיירה באיסלנד מצאו פתרון יצירתי – ציור פסי מעבר החציה בטכניקת אשליה אופטית שמְשַווה להם מראה תלת מימדי. העיצוב החדשני מעניק להולכי הרגל תחושה של הליכה באוויר, וזוכה גם לתשומת לבם של הנהגים, העוצרים ברגע שהם מבחינים בפסים ה"מרחפים". ראש העיר ראלף טרילה שאב השראה מפרויקט דומה שראה בניו דלהי. החברה לציורי רחוב Vegmálun GÍH הפכה את חזונו למציאות.

המידע והתמונה מאתר boredpanda.com

סניף איקאה באיטליה נותן מחסה לכלבים משוטטים

מנהלי סניף איקאה בעיר קטניה שבסיציליה ריחמו על הכלבים המשוטטים בחוץ בקור, ונתנו להם להיכנס לתוך הבניין ולישון במקום חם במהלך החורף הקר. הכלבים מקבלים מהעובדים ומהלקוחות מים, מזון ופינוקים, וחלקם אף מצאו בתים מאמצים אצל לקוחות שהתאהבו בהם. סניף איקאה הנ"ל לא פרסם ולא התפאר במעשה, אבל לקוחות שהופתעו לראות כלבים מטיילים בחנות צילמו אותם, ותמונות הכלבים השרועים על השטיחים ועל רקע הרהיטים החלו להתפרסם ברשתות החברתיות, והחנות זכתה לפרסום אוהד ברחבי העולם. הכלבים שמחים להיות במקום חמים ונעים והם גם מצטלמים יפה על רקע הרהיטים. אולי בתי עסק אחרים בארץ ובעולם יאמצו את הרעיון.

כלב באולם התצוגה בחנות איקאה. התמונה מתוך אתר ישראדוג isradog.co.il

מחקר: שומן טראנס מגביר את הסיכוי ללקות בדמנציה

זה מכבר ידוע ששומן טראנס מזיק לבריאות. עוד הוכחה לכך נמצאה במחקר שנערך ביפן ובו עקבו החוקרים במשך עשר שנים אחרי 600 גברים ונשים שלא סבלו מדמנציה, ומצאו שהתזונה משפיעה על הסיכוי ללקות במחלה. הנבדקים עברו בדיקות לזיהוי רמות שומן טראנס בדמם, והתבקשו לדווח על תזונתם. נרשמו גם גורמי סיכון אחרים, כמו יתר לחץ דם, סוכרת ועישון. הממצאים מראים שהמשתתפים שנמצאו אצלם רמות גבוהות של שומני טראנס היו בסיכון של 62%-74% לפתח דמנציה.
שומני טראנס מופיעים בכמויות קטנות במוצרי חלב ובשר, אבל רובם מגיעים אלינו דרך מזונות מתועשים המכילים שומנים צמחיים מוקשים ורוויים, שהם זולים ומאריכים את חיי המדף שלהם. החוקרים היפניים מצאו שהבעייתיים ביותר הם המאפים המתוקים, המכילים את הכמויות הגבוהות ביותר של שומנים מוקשים, אחריהם מרגרינה, סוכריות, קרמלים, קרואסונים, גלידות שמנת ועוד. בעקבות מחקרים קודמים שחשפו את הקשר בין שומני טראנס לבין רמות גבוהות של LDL (הכולסטרול הרע), אסר מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) כבר בשנת 2015 על שיווק שומני טראנס. לחברות המזון ניתנו אז שלוש שנים לערוך את השינויים הנדרשים, כלומר עד 2018, אך תעשייני המזון לא עמדו בכך וביקשו הארכה. משרד הבריאות הישראלי החליט לפני שנתיים לאסור שימוש במוצרי מזון המכילים שומן טראנס, אבל בישראל, כמו בישראל, תמיד יש פער בין חוקים ותקנות לבין אכיפתם. במהלך שנת 2020 תיכנס בארץ לתוקפה תקנה של סימון מוצרי מזון בריאים במדבקה ירוקה, ובשנת 2021 יסומנו במדבקה אדומה מוצרי מזון עם ערכים גבוהים של סוכר, שומן רווי ונתרן.

בני זוג הקדישו 20 שנה לנטיעת יער שנכחד 

לפני כ-30 שנה, לאחר שהות ארוכה במזרח אפריקה, שם תיעד את זוועות רצח העם ברואנדה, שב לביתו הצלם הברזילאי, סבסטיאו ריביירו סלגאדו, וגילה שחרבה החווה של משפחתו, ששכנה באזור של יער גשם עשיר בצמחייה; כל האזור הפך לאדמת טרשים, כמעט לא נותרו עצים, וחיות הבר נעלמו. רעייתו ליה העלתה את הרעיון לחדש את היער על מנת לתמוך בסביבה. בשנת 1992 הקימו השניים את Instituto Terra, ארגון סביבתי לפיתוח בר קיימא של עמק נהר הדוס. במשך 20 שנה שתלו בני הזוג, יחד עם צוות הארגון, יער בן 1,754 דונם, ובו כשני מיליון עצים, שיקמו מעיינות שיבשו והפכו את אדמת הטרשים לגן עדן טרופי. כיום משמש המקום שמורת טבע פרטית, וחזרו אליו בעלי חיים וצמחים שחיו בעבר באזור. ביער המחודש צומחים כיום 293 זנים של עצים וחיים 172 סוגים של בעלי כנף, 33 סוגי יונקים ו-15 מינים של דו-חיים וזוחלים, שרבים מהם נמצאים בסכנת הכחדה. התחדשות היער השפיעה כמובן על המערכת האקולוגית ועל האקלים.
מידע נוסף באתר: http://www.institutoterra.org/eng

צילום מתוך האתר של Instituto Terra

סקוטלנד: רופאים החלו לרשום מרשמי שהייה בטבע

ההשפעה המיטיבה של הטבע על נפש האדם ועל בריאותו הפיזית ידועה מאז ימי קדם. לפי מחקרים, שהייה של 90 דקות ביום באזור מיוער מפחיתה לחץ דם, משפיעה לטובה במצבי דיכאון וחרדה, מפחיתה כעס ותוקפנות, מרגיעה תסמיני ADHD, משפרת שליטה בכאב, מחזקת את מערכת החיסון ומעלה את מפלס האושר. בתוכנית ראשונה מסוגה בבריטניה הוסמכו רופאים בשטלנד, מחוז בצפון סקוטלנד, להעניק למטופליהם מרשמי שהייה ופעילות בטבע. עם המרשם מקבלים המטופלים עלון ובו הצעות משעשעות לפעילות בטבע בהתאם לחודשי השנה; למשל: בפברואר אפשר להכין שרוול רוח כדי להעריך את מהירותה ואת כיוונה; בחודש מארס מציעה התוכנית ליצור אמנות חוף מחומרים טבעיים שנפלטו מהים או לקחת כלב ולצאת איתו לטיול; באפריל אפשר לשכשך רגליים בים; במאי אפשר לשכב על הדשא ולקבור את הפנים בתוך העשב; כל זאת בהנחיית הרופא. בעלון ההסבר למטופלים מופיעות גם עדויות על ההשפעות המיטיבות של הטבע על הבריאות הפיזית והנפשית.

אירוע התרמה למימון ביקורה בארץ של אמה — האם המחבקת

ביום שישי ה־ 27 לחודש, בשעה 12:00, ייערך באברהם הוסטל (לבונטין 21 תל אביב) אירוע שירה מקודשת לטובת מימון ביקורה של אמה בארץ. בין היתר ישתתפו ליאורה יצחק, יעל דקלבאום וירון פאר. הקהל יוכל ליהנות מבר אוכל עם מיטב הקולינריה ההודית, ויהיה גם

מתחם פעילות לילדים.

פרטים נוספים: amma.org.il

שלומית רז

שלומית רז כותבת את בלוג הבריאות mantra.co.il

הקודם

הלוואי שהשנה אשלם יותר מיסים

הבא

"העשייה החברתית שלי היא דרך הביטוי שלי בעולם"

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמחים שחזרת!

דילוג לתוכן