עניין חדש – גיליון רואים עתיד

ועידת האקלים במדריד הסתיימה באכזבה

ועידת האקלים שהתקיימה במדריד בדצמבר האחרון בהשתתפות נציגים מ-200 מדינות הסתיימה ללא החלטות מחייבות. בסיום הוועידה התקבלה ההחלטה ש-114 מדינות, מתוך ה-200 שחתמו על הסכם ועידת פריז 2015, יגבשו יעדים נרחבים וארוכי טווח להפחתת גזי החממה בתחומן. עם זאת, הוועידה לא קבעה יעדים מוגדרים למדינות אלה, ולא קבעה תמריצים או אמצעי לחץ כלכליים ליישום הפחתת הפליטות. המדינות נדרשו להציג באופן ראשוני למזכירות האקלים את היעדים החדשים שיקבעו לעצמן, לפני ועידת האקלים הבאה שתתקיים בשנה הבאה בעיר גלזגו בסקוטלנד. בוועידה זו יידרשו המדינות להתחייב ליעדים שקבעו. האומנם?
היתה זו ועידת האקלים הארוכה ביותר שנערכה עד כה. הנוסח הסופי של ההחלטות התקבל לאחר משא ומתן מייגע ומורכב. הנושא שהעסיק יותר מכל את משתתפי הוועידה היה ניסיון להסדיר את שוק הסחר בפחמן ולקבוע מחיר לפליטתו במטרה לתמרץ מדינות לפעול למניעת פליטות לאטמוספרה. מדינות רבות האשימו את אוסטרליה, ברזיל וערב הסעודית בהכשלת הניסיונות להסדיר את הסחר בפחמן, מכיוון שהן העלו השגות על צעד זה, ובכך הקשו על השגת הסכמות. נושא מרכזי נוסף שנידון בוועדה היה גיבוש מנגנון שיזרים כספים ממדינות עשירות, שאחראיות ברובן למשבר האקלים, אל מדינות מתפתחות, במטרה לסייע להן בהתמודדות עם השלכות המשבר. הוועידה לא קבעה מנגנון חדש לטיפול בנושא, רק קבעה שהקרן העולמית לניהול משבר האקלים green climate fund"", תרחיב את פעילותה לצורך זה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטיירז, הביע את אכזבתו מתוצאות ועידת מדריד. המכון העולמי למשאבי כדור הארץ (WRI) מסר אף הוא בתגובה להחלטות הוועידה: "רוח העשייה שאפיינה את ועידת האקלים בפריז לפני ארבע שנים נראית כיום כזיכרון רחוק. רוב המדינות האחראיות על הפליטות הגדולות של גזי חממה, לא עשו את הנדרש כדי להוביל לפעולה בנוגע להפחתת הפליטות. ארגון 350.ORG אחד הארגונים המרכזיים הפועלים להפחתת פליטות גזי חממה. הכריז "חברות הנפט הן שניצחו בוועידת מדריד, כי הן קיבלו את מה שהם רצו, והעבירו את הבעיות לוועידה הבאה".

בראיין מוק יוצר אמנות מחלקי מתכת ממוחזרים

רוב בני האדם לא מעיפים אפילו מבט אחד על חלקי מתכת שנזרקו לאשפה. ברייאן מוק, אמן אמריקני, אוסף חלקי מתכת, ויוצר מהם פסלים מרשימים. מוק גדל ליד העיר פורטלנד שבמדינת אורגון במערב ארצות הברית. בצעירותו עסק ברישום, בציור ובגילוף בעץ. בסוף שנות ה-90 נולדה תשוקתו לפיסול במתכת ממוחזרת. אז למד ריתוך, והחל לפסל בעלי חיים, בני אדם, רובוטים, מכוניות, חפצי נוי וכלים שימושיים. עם השנים השתכללה הטכניקה שלו והתפתחה. חלק מיצירותיו גדולות מאוד, והוא מצלם את עצמו או את כלבו ליד הפסל לשם קנה מידה. כיום מוצגות עבודותיו בגלריות ובמוזיאונים ברחבי העולם, בחללים ציבוריים שונים, ומלונות מפוארים ברחבי ארצות הברית רכשו את פסליו.
המידע מאתר: https://bit.ly/2SqSjFS

צילום" בריאן מוק
צילום: בריאן מוק

איטליה מקדמת חוק שיעודד העברת מזון מיותר לצדקה

חלק גדול מפסולת המזון הנזרקת ברחבי העולם המערבי ראויה למאכל, ולאור היתרונות הסביבתיים, הכלכליים והמוסריים הברורים של צמצום פסולת זו, מדינות רבות בעולם בוחנות דרכי פעולה אפשריות. כך, למשל, בתמיכת כל המפלגות בפרלמנט האיטלקי עברה הצעת חוק בסוגיה זו, הנמצאת כרגע בתהליך אישור סופי. באשר ליישומו של החוק, בשונה מצרפת, שבה מטילים קנסות על עסקים המשליכים שאריות מזון לאשפה, באיטליה החליטו לנקוט גישה חיובית יותר. במקום קנסות המדינה מציעה הקלות מס לעסקים שיתרמו את שאריות המזון, מה שידרוש מהם לרשום כל מצרך שנתרם לצדקה. נכון להיום מוציאה ממשלת איטליה יותר מ-13 מיליארד דולר על ניהול פסולת. באמצעות החוק החדש מקווים לצמצם לאין ערוך הוצאה זו, ובה בעת לעזור לעניים. גם בדנמרק יש מודעות גבוהה לנושא, ואף הוקמו חנויות מיוחדות שבהן מרכזים שאריות המזון לטובת נזקקים. 

מחקר מאשש: ציפורים פולשות מגרשות את המקומיות

מחקר חדש של הטכניון שפורסם לאחרונה מגלה שבשני העשורים האחרונים גדלה במאות אחוזים אוכלוסיית העופות הפולשים בארץ, ובד בבד חלה ירידה במספר המינים המקומיים. המחקר שערכו פרופ' משנה אסף שוורץ וד"ר אגת קולאוני מהטכניון (בסיוע רשות הטבע והגנים ובמימון הקרן הלאומית למדע) התפרסם בכתב העת Biological Conservation. במהלכו עקבו החוקרים אחר השינויים באוכלוסיות העופות בפארק הירקון בתל אביב ובפארק רמת הנדיב בזיכרון יעקב. מלבד זאת הם השתמשו במאגר מידע המבוסס על תצפיות של אזרחים, הנאספות במסגרת סקר שנתי באחריותם של שולמית ליפשיץ מהמרכז לטיפוח ציפורי בר והחברה להגנת הטבע. ממצאי המחקר מלמדים שאוכלוסיות הציפורים המקומיות הולכות ומתמעטות, במיוחד באזורים עירוניים שאליהם פלשו מינים כמו המיינה, התוכי הנזירי והדררה. עד לשנים האחרונות היו מספר מינים של ציפורים מקומיות שהצליחו להתאים את עצמן לתהליך העיור המואץ של ישראל, בעיקר דרור הבית, הבולבול והדוכיפת (הציפור הלאומית). אבל המחקר הנוכחי מראה שאוכלוסייתם של מינים אלה הולכת וקטנה במקביל לגידול חד באוכלוסיית המינים הפולשים. אוכלוסיית המיינה, לדוגמה, גדלה ב-15 השנים האחרונות לפי ההערכות האחרונות בשיעור של 843%, ושיעור גידול הדררות עומד על 250%. אמנם בשמורות הטבע באזור הגליל נוכחותם של המינים הפולשים דלילה יותר, אבל חוששים שעם הזמן יצליחו המינים הפולשים להשתלט גם עליהן. צפרים וארגוני שמירת הטבע ממליצים לקדם פעולות, כמו בניית קינים מלאכותיים המתאימים למינים מקומיים בלבד ומניעה של השלכת פסולת מזון, כדי לצמצם את התפשטות התופעה. במקרים מסוימים כנראה לא יהיה מנוס גם מדילול של אוכלוסיית המיינות באמצעים שונים.

דרור הבית בתחנה לחקר ציפורים בירושלים
דרור הבית בתחנה לחקר ציפורים בירושלים

Vegan Supporter – תוסף אינטרנטי שתורם לבעלי חיים

אם אתם חובבי קניות באינטרנט ומתנגדים לתעשיית הבשר, ודאי תשמחו להכיר את התוסף Vegan Supporter, המתחבר לדפדפן כרום במחשב שלכם. בכל פעם שתקנו באינטרנט כל מוצר שהוא בחנויות גדולות כמו אַלי אקספרס, איביי, בוקינג, אסוס, עליבבא, תעביר החנות 12% מסכום הקנייה לעמותת Vegan Friendly, בלי לחייב אתכם מעבר לסכום הקנייה.

פרטים נוספים והורדת התוסף לדפדפן כרום באתר: https://bit.ly/2sUkBxT

פיתוחי מזון פונקציונלי הוצגו בתערוכת אקסלרטור בצפון

מזון במקום תרופות הוא חלום עתיק יומין, ובשנים האחרונות נעשים ברחבי העולם מאמצים לפתח מוצרי מזון עם איכויות מרפאות. באירוע אקסלרטור שנערך במכללה האקדמית תל חי, שיזמו אראל מרגלית, הסוכנות לעסקים קטנים של משרד הכלכלה ומעוף, השתתפו כ-300 משקיעים, חברות בינלאומיות וגורמי מפתח בהייטק הישראלי. המטרה הייתה לגייס השקעות ראשונות למוצרים חדשים ומסקרנים שהוצגו באירוע. רבים מהמיזמים הציגו מזונות על, מוצרים נטולי גלוטן ומוצרים מזון רפואיים-למחצה, המכילים נוגדי חמצון ותוספים. אחד המסקרנים הוא Nutrilees של יקב שליסל שהופך את המשקעים הנותרים בתהליך ייצור היין לאבקה המורכבת מ-30% חלבון ו-50% סיבים תזונתיים. ביקב שליסל פיתחו גם את "הסופר-יין", המכיל פי שישה נוגדי חמצון מאשר ביין רגיל. יזם אחר, אודי פרץ, שעומד בראש חברת Solveat, סיפר שבעת שהותו בסין אובחן כקדם-סוכרתי וקיבל צרור עשבי מרפא, שטעמם מחריד. כעת הוא מפתח מאכלים כמו שוקולד, חטיפי בריאות, קרקרים ועוד, שיכילו את אותם עשבים ויביאו לאיזון ולירידה בריכוז הסוכר בדם; חברת Attis מציעה טכנולוגיה המשחררת חומרים טבעיים, המחקים את מנגנוני ההגנה הטבעיים של הפרי או הירק, מה שמונע אובדן תוצרת חקלאית במהלך האחסון וההובלה; חברת Appeals הציגה אריזות מפסולת קליפות שום, שהן ידידותיות לסביבה ומאריכות חיי מדף. חברתPeas of Beans מייצרת טכנולוגיית ייצור ואריזה, המאפשרת להכפיל את חיי המדף של מוצרים מצוננים, ללא צורך בחומרים משמרים או בפסטור הפוגעים בערכיהם התזונתיים. מוצר אחר שעורר עניין הוא קמח בננות של חברת Muz, המבוסס על בננות ירוקות וחומרים טבעיים, ויש לו ערכים תזונתיים גבוהים וערך גליקמי נמוך, והוא דל קלוריות ונטול גלוטן.

מוצרים מקמח בננות צילום: אביהו שפירא
מוצרים מקמח בננות צילום: אביהו שפירא

בית כלא באינדיאנה מאפשר לאסירים לטפל בחתולים

בית כלא באינדיאנה
התמונה נלקחה מאתר האינטרנט: https://bit.ly/2sVqhrB

מדינת אינדיאנה בארצות הברית הצטרפה לליגה להגנת בעלי החיים ומיישמת זאת בפרויקט לשיקום אסירים. במסגרת זו הובאו לאחד מבתי הסוהר חתולי רחוב שטופלו עד אז בידי עמותות. לאסירים ניתנה האפשרות לאמץ חתול ולדאוג לצרכיו. התגלה שהפרויקט הזה מיטיב מאוד גם עם האסירים וגם עם החתולים. אלה לא רק מאכילים אותם ומנקים אחריהם, אלא גם בונים להם מתקנים ומשחקים. מבחינת האסירים זוהי חוויה של חמלה, הקשבה לצרכים של מישהו אחר ויחסים שאין בהם אלימות. חלקם חווים לראשונה בחייהם אהבה ללא תנאי. מאז תחילת התכנית ירדה רמת האלימות בבית הסוהר, עבריינים קיבלו מוטיבציה לציית לחוקי המקום, להקפיד יותר על ניקיונם האישי, להירשם ללימודים ולהשתלב לאחר שחרורם בשוק העבודה. נוכחותם של החתולים גם חיזקה את הרוח הקהילתית בין האסירים. לאור ההצלחה תורחב תוכנית בעלי החיים לבתי סוהר אחרים.

בנק חברתי ראשון בישראל?

מאז המחאה החברתית בשנת 2011 מסתובב בישראל רעיון להקמת בנק חברתי, בהשראת מודלים שכבר פועלים בעולם. בשנת 2012 נוסדה יוזמה בשם אופק, שמטרתה להקים בנק קואופרטיבי, וכיום חברים בה 6,000 בעלי מניות. לאור קשיי הרגולציה בהקמת בנק חדש, הפכה היוזמה לאגודת אשראי, המעניקה לחבריה שירותים פיננסיים כגון חשבונות עו"ש, פיקדונות, הלוואות, כרטיס אשראי, פעילות במט"ח ועוד. 

לאחרונה הצטרף אל הזירה של הבנקאות החברתית שחקן חדש: עוגן, ארגון פיננסי חברתי ללא כוונת רווח, המספק אשראי נגיש ונוח לאוכלוסיות בישראל המתקשות להשיג אשראי בתנאים הוגנים או בכלל — יחידים ומשפחות שהכנסתם נמוכה, זוגות בדרכם לרכישת דירתם הראשונה, עסקים זעירים וקטנים ומוסדות ללא כוונת רווח. בשונה מאופק, אין צורך להיות חברים באגודה כדי להיות זכאים לשירותיה.

לפי אתר הארגון (ogen.org), בכוונתם להפוך לבנק החברתי הראשון בישראל, שיהיה פלטפורמה דיגיטלית למגוון רחב של שירותים פיננסיים, ויפעל ללא כוונת רווח ומתוך גישה חברתית הרואה לנגד עיניה כמטרת על את טובת האדם. גם הם, כמו אופק, עדיין ממתינים לקבלת הרישיון לפעול.

כנס טיפול בסרטן בשילוב צמחי מרפא

הכנס הקרוב של עיל"ם, העמותה הישראלית לצמחי מרפא, יעסוק בטיפול בסרטן בשילוב צמחי מרפא. מרצים ומטפלים בעלי ניסיון רב שנים בתחום ידברו על ההתמודדויות, החידושים והמחקרים החדשים בנושא; 25 בפברואר, אולם סוראסקי במרכז הרפואי שיבא תל השומר. מידע נוסף באתר עיל"ם: herbology.org.il

מידע לעניין חדש אפשר לשלוח לכתובת: [email protected]

שלומית רז

שלומית רז כותבת את בלוג הבריאות mantra.co.il

הקודם

עתיד סביר או עתיד מזהיר?

הבא

"הרגשתי שהאסטרולוגיה שייכת אליי כמו שהמוזיקה שייכת אליי"

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמחים שחזרת!

דילוג לתוכן