איך מחזקים את מערכת החיסון

הפתרונות לחיזוק מערכת החיסון מגוונים מאוד; זה כנראה התחום הפופולרי והעשיר ביותר בתרופות סבתא, בתוספי מזון ובטיפולי רפואה משלימה. אפשר להקדיש רק לנושא הזה גיליון שלם של חיים אחרים. מחמת קוצר המקום בחרתי לשתף אתכם בהמלצות שאני עצמי נעזרת בהן וגם ממליצה בדרך כלל למטופליי, מעבר לטיפול בדיקור, בכוסות רוח, ברפלקסולוגיה ובשיטות אחרות שיש להן גישה ספציפית לנושא (שיאצו ועיסויים כלליים עלולים להחמיר מחלה). 

הדבר הראשון, שהייתי צריכה להרחיק עד צרפת כדי ללמוד אותו הוא שכשקר, כדאי להתלבש בהתאם. בארצנו החמה אנחנו אוהבים ללבוש בגדים קלים ככל האפשר, ומשום שחם רוב הזמן, אנחנו שוכחים ללבוש עוד שכבה. עכשיו זה הזמן הנכון להניח זוג נעלי בית או גרביים ליד המיטה, ולא להתהלך יחפים כשאנחנו מתעוררים. כשהטמפרטורות מתחילות לרדת, עדיף ללבוש סוודר ולא להדליק ישר את החימום. אותו כדאי לשמור לימים קרים באמת.

תזונה מותאמת יכולה לחזק את הגוף ואת מערכת החיסון; מזון מבושל הוא דבר בסיסי. את המזונות המקררים, כמו מוצרי חלב וסלטים, כדאי להשאיר לקיץ (או, אם תשאלו את הסינים, לאף פעם). הרמב"ם המליץ על מרק עוף כתרופה לשיעול, ומחקרים שנערכו כבר בשנות ה-90 בארצות הברית הוכיחו שיש לו השפעה נוגדת דלקת. אפשר לבחור גם בגרסה הצמחונית – מרק ירקות עם בצל, שום, פלפל שחור וזנגוויל, הידועים כולם בהשפעתם החיובית על מערכת החיסון.

לשום יש גם איכויות אנטיביוטיות טבעיות. לכן במצב של מחלה אפשר לקלף שן שום, לחתוך אותה לחתיכות קטנות, להשהות אותה לרגע באוויר ולבלוע עם מים. השפעת השום על כאבי גרון ועל כל דלקת אחרת בגוף מהירה יחסית. לעיסת שום יעילה גם היא לכאבי גרון, לדלקות חניכיים ולכאבי שיניים חזקים. מי שסובל מחומציות יתר בקיבה יכול לעשות זאת עם הארוחה. כשיש כאבי אוזניים, אפשר לשפשף חתיכה של שום בחלק הפנימי של האוזן או לטפטף מעט שמן זית שחומם עם חתיכת שום.

תמצית לחך (פלנטגו) טובה לנזלות, לדלקות אוזניים, לסינוסיטיס, לשיעול ועוד. זהו צמח אנטי בקטריאלי, אנטי דלקתי ומייבש ליחה.

ברפואה הסינית יש מספר פורמולות מדף המתאימות לעונה. הפורמולה מגן הג'ייד נגד הרוח (Jade Screen) מחזקת את מערכת העיכול ומתאימה לאנשים הנוטים לחלות לעיתים קרובות (היא מיועדת לשימוש שוטף, אך לא בזמן מחלה). פורמולות מדף אחרות מיועדות למצבי מחלה שונים. אחת תתאים לדלקת בגרון, האחרת לנזלת, שלישית לנוטים לשיעול. ברשת ניתן למצוא בקלות את אתרי החברות המשווקות אותן עם הסברים מפורטים, ויש גם גרסאות שמיועדות לילדים.

מחטי אקופנקטורה ומוקסה
מחטי אקופנקטורה ומוקסה

טכניקת מניעה נהדרת, גם היא מעולם הרפואה הסינית, הצוברת פופולריות בקרב המטפלים בארץ היא "טיפולי חיסון". הטיפול הידוע ביותר הוא חימום מספר נקודות במוקסה ב-21 ביוני – היום הארוך ביותר בשנה – כלומר היום העשיר ביותר באנרגיית יאנג, אנרגיה של חום ואור. כשמחממים ומחזקים את הגוף ביום הזה, עוזרים לו לאחסן את האנרגיה, שתישמר לימי החורף. טיפול סיני מונע אחר הוא מוקסה בשלושת ימי הכלב. אלה הימים החמים ביותר של הקיץ, ובכל שנה התאריכים משתנים, בהתאם ללוח השנה הסיני. בשלושת המועדים האלה מניחים על נקודות מסוימות בגב תערובת של צמחים חריפים ומחממים, הנקראים גם מוקסה שמימית. הצמחים מעוררים גירוי בעור ומסייעים למערכת הנשימה והחיסון. טיפול דומה נעשה בשלושה מועדים בחורף, בחודשים דצמבר וינואר.

בשנים האחרונות חוזרות לסל הרפואה המשלימה גם כוסות הרוח וצוברות אוהדים; אי אפשר להגזים בשבחה של השיטה העתיקה, הזולה והקלה הזאת, שעד גילוי הפניצילין רווחה בכל רחבי העולם. אם אתם יכולים ללמוד להשתמש בכוסות רוח, אני ממליצה בחום. הן עוזרות לכל בעיה במערכת הנשימה, משחררות שרירים, מורידות חום, מקילות כאבים ומשחררות חסימות. יש סוגים שונים של כוסות רוח. אלה העשויות מסיליקון הן הפשוטות ביותר לשימוש. חשוב ללמוד איך להשתמש בהן נכון, ומה אסור לעשות. הפופולריות שלהן היא אמנם במניעת קמטים וטיפול בצלוליטיס, אבל הן מצוינות לטיפול בילדים.

עצה כמעט אחרונה, לאלה המאמינים בהגנה אנרגטית, היא תרגיל פשוט שאפשר לבצע בזריזות לפני שנכנסים למקום הומה אדם, במיוחד למרפאות, או כשקולטים בסביבה שלנו אדם חולה: דמיינו את עצמכם מוקפים בכדור של אור. אפשר כמובן לתרגל את זה גם בלי קשר למחלות חורף. הגנה אנרגטית אחרת היא אבן לברדורייט, שאומרים עליה שהיא מגינה עלינו מפני מחלות ובעיות של אנשים אחרים. ההגנה הכי טובה, בעיניי, היא לשמור על יציבה נכונה, כלומר שתי רגליים מקבילות על הקרקע.

מיכל קרן-ברנרד

מיכל קרן-ברנרד

מיכל קרן־ברנרד חיה בצרפת. מטפלת ומלמדת רפואה סינית ושיאצו.

הקודם

בסך הכל שר להנאתו במקלחת

הבא

הכוח המכְסַף

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמחים שחזרת!

דילוג לתוכן