בסך הכל שר להנאתו במקלחת

אצל מחצית מהעולם הרוחני, זאת המתעבת קלישאות, מעורר המושג "תודעת השפע" צמרמורת של רתיעה, ואצל המחצית האחרת תקווה לחיים עשירים יותר בחומר וברוח. אחד מכוהני תודעת השפע הוא דיפאק צ'ופרה, רופא בהכשרתו, שהפך הלוחש על אוזנם של שועי עולם. שלחנו את יגאל הרמלין מוריה לערוך איתו בירור נוקב על הקשר בין רוחניות לכסף ולשפע

זהו חלק מהראיון המלא אשר פורסם בגיליון 'כסף' (אוקטובר 2019)

נפגשנו בסטודיו היפהפה של גיורא אהרוני, אמן ניו-יורקי יליד הארץ. כעשור עבר מאז שפגשתי את צ'ופרה לאחרונה, ומאז זרקה בשערו וגם בשערי לא מעט שיבה. אבל כבימים עברו, הוא אנרגטי, רהוט ומלא התלהבות, גם אם מעט איטי ומתון יותר (קודם כול הוא כבר בן 73 וחוץ מזה הוא כבר לא צריך להוכיח שום דבר לאף אחד).

לבושו הפך חופשי, נועז ושובב יותר. בעבר נהג ללבוש חליפות ועניבות. לפגישה בינינו הוא הגיע לבוש בשילוב שיקִי ואלגנטי של מזרח ומערב: וסט עם כפתורים מוזהבים בסגנון הודי (צווארון "נהרו"), שצבעו האפור תאם את הג'ינס האופנתיים שלבש ושולי כיסיו וצווארונו – בצבע אדום – תאמו את נעלי הספורט שלו. הוסיפו לכך את חולצת הקרפ בצבע כתום בוהק ואת משקפי המעצבים שהוא מרכיב בשנים האחרונות, והרי לכם מישהו שיודע שהוא כוכב, ומתלבש בהתאם.

דיפאק צ'ופרה בתכנית אירוח של אופרה וינפרי. צילום: Felicia Angel

 

צ'ופרה בתכנית אירוח של אופרה וינפרי. צילום: Felicia Angel

עם צ'ופרה אין צורך בחימום. הוא זמין מיד, אינטימי מיד, כאילו רק אתמול נפגשנו. אחרי כ-15 דקות של התעדכנויות בנוסח "עם מי מידידינו משכבר אתה עדיין בקשר", אני מבקש ממנו לדבר על כסף. וברגע שהוא מתחיל לענות, אני נזכר למה הוא כזה כוכב: לא חשוב על מה תשאל אותו, הוא עונה מיד ללא היסוס, כאילו הוא מתחבר לאיזשהו מאגר ידע אנציקלופדי בתודעתו. הוא מדבר בפסקאות כמעט מושלמות שבעריכה מינימלית יכולות להפוך בקלות לפרק בספר. אין פלא, אם כך, שהוא חיבר יותר מ-40 ספרים! זאת ועוד: לא חשוב כמה ספציפית ונקודתית השאלה שתשאל אותו, הוא יענה עליה מתוך ההקשר הכי רחב שיש, שיכלול את ההיסטוריה של היקום, את האבולוציה של התודעה האנושית ואפילו את אלוהים.

"אף אחד לא יודע מאיפה הגיע הרעיון של כסף," הוא אומר. "מהספרים של יובל נוח הררי למדתי, שלפנינו חיו שמונה מינים של הומנואידים, יצורים שהיו להם מאפיינים אנושיים. עד לפני כ-60,000 שנה, אנחנו, ההומו-סאפיינס, לא נבדלנו מהם בהרבה; אבל אז התחילה מה שהוא מכנה 'האבולוציה הקוגניטיבית' בתודעה האנושית: התחלנו לספר סיפורים."

עד לאותה עת, על פי הררי (בפרשנותו של צ'ופרה), חיינו בקבוצות שמנו מאה איש לכל היותר; אבל זמינותה של שפה הסירה את המחסום. "מהרגע שהשפה התפתחה, יכולנו לספר סיפורים, ובעזרתם יכלו המנהיגים ללכד סביבם קבוצות הולכות וגדלות," הוא מסביר. "ככל שהסיפור היה מורכב יותר, ככה הצליח המנהיג לארגן סביבו קבוצה גדולה יותר. בקבוצות קטנות של מאה איש ניתן לבסס הכול על סחר חליפין. למשל: אתה תשמור לי על הילדים ואני אכין לך בגד מעור או משהו כזה. אבל כשהחברה נהייתה גדולה ומורכבת יותר, צריך היה למצוא אמת מידה סטנדרטית למסחר. זה התחיל בסוג מסוים של צדפות, עבר לגושי מתכות יקרות כמו כסף וזהב, התפתח למטבעות, לשטרות חוב ולשטרות העוברים לסוחר שאנחנו מכירים היום. משם התפתח הכסף לכרטיסי אשראי ועכשיו לעולם הדיגיטלי, שבו כסף הוא רק צירופים של 0 ו-1 שמאופסנים איפשהו בחווה של שרתים." במילים אחרות: כסף הוא רעיון, סיפור, אמצעי לבטא את הערכתנו כלפי דברים החשובים לנו. הכסף חי בתודעתנו.

דיפאק צ'ופרה עם מהרישי מהש יוגי. מאוסף התמונות של דיפאק צ׳ופרה
עם מהרישי מהש יוגי. מאוסף התמונות של דיפאק צ׳ופרה

בסך הכול שר להנאתו במקלחת

הכסף כרעיון שחי בתודעתנו אינו ייחודי לצ'ופרה ואינו חדש, אבל צ'ופרה נוקט את העמדה הרעיונית הזו כלפי חומר בכלל. הוא מלמד גרסה בת זמננו של התורה הפילוסופית העתיקה הידועה בשם אדווייטה ודאנטה (Advaita Vedanta) המלמדת, שאחדות התודעה – לא התודעה האישית, של האגו, אלא התודעה הקוסמית, האוניברסלית, שמעבר לממד האישי – היא המציאות האולטימטיבית ושכל הצורות והתופעות, כל עולם הריבוי, הם היבטים שלה.

לפי תורה זו, גם האופן שבו אנו קולטים את העולם וגם רעיונותינו בדבר טבעה של המציאות הם היבטים של אותו ים של תודעה. רעיונות אלה, שפעמים רבות לא בחנו לעומק, ניזונים מהתניות חברתיות, תרבותיות ופסיכולוגיות. זה כולל את רעיונותינו בדבר טבעו של העולם החומרי. אליבא דצ'ופרה, האמונה שלנו שרעיונות אלה משקפים אמת אובייקטיבית היא שמקבעת את המציאות שלנו ומחזקת את אמונותינו, ובכך מגבילה אותנו ואת פעולותינו. ניתוץ השלשלאות הכובלות של הרעיונות הכוזבים האלה הוא הדרך לצאת לחופשי.[1]

אין אלה רעיונות חדשים, כאמור. אפילו מייסדי החסידות גרסו כך: מבחינתם יש מציאות אחת ויחידה,  "מלוא כל הארץ כבודו", או, כמאמר הזוהר, "לית אתר פנוי מיניה" (אין מקום פנוי ממנו): כל מה שאנו רואים סביבנו או ברוחנו הם לבושים של האחד. אבל צ'ופרה חושב כרופא; רופאים מתעדכנים בחידושים מדעיים שונים ושואלים את עצמם איך הם יכולים להיעזר בהם כדי לשפר את בריאותם של מטופליהם. הוא מעתיק את הפורמט הזה גם למפגשיו עם קהל קוראיו ושומעיו: הוא שואל איך הוא יכול לעזור להם לשנות את תודעתם מתוך הידיעה שהכול תודעה בסופו של דבר ותודעתנו קובעת את המציאות שאנחנו חיים בה.

הדברים אמורים גם בנוגע לכסף. אם כסף הוא רעיון בתודעתנו, הרי שינוי יחסנו לכסף, הנובע מהתניות ומהרגלים, הוא תנאי הכרחי, לשיטתו, לשינוי מצבנו הכספי. איך משנים הרגלים כאלה? מחקרים פסיכולוגיים מצביעים, לדבריו, על כך שדרושים 21 ימים בלבד כדי לשנות הרגלים. לאורם יצר את אתגר 21 הימים: מדיטציה ליצירת שפע – 21 מדיטציות מודרכות שנועדו לשנות את יחסנו לממון. התכנית מוצעת למכירה במקומות שונים באינטרנט, אבל יש גם לא מעט אתרים שבהם ניתן להשיגה חינם אין כסף.[2] 

 

כחלק מהכנתי לכתבה הזו נעניתי לאתגר – מדיטציות קצרות עם מנטרות מוכָרות בסנסקריט (כמו "אָהָם בְּרָהמָסְמִי" – "אני ברהמן") בקולו של צ'ופרה, כמו גם תרגילי כתיבה קצרים. בתום שלושה שבועות של תרגול לא מלאו אסמיי בר ויקביי יין, אבל התוכנית אתגרה אותי לבחון את יחסי לכסף ומצאתי בה תועלת.

אחת הביקורות הנשמעות בנוגע לתכניות השיפור העצמי של של צ'ופרה, גם אלה שניתנות חינם אין כסף, היא שהן מתאימות לאנשים שהפרוטה מצויה בכיסם. אנשים שלא מצליחים "לגמור את החודש" או כאלה שנאבקים להאכיל את עצמם או את משפחותיהם לא יוכלו להפיק תועלת רבה מידע שכזה. אמנם זוהי הבחנה נכונה, אבל אני חולק על הביקורת: צ'ופרה לא התיימר להביא גאולה לענייי העולם. לדבריו, "אני כמו אדם ששר להנאתו במקלחת, ואז הוא מגלה שהשכנים מקשיבים לו ומבקשים ממנו להקליט. להפתעתו הגדולה, ההקלטה שלו הופכת להיות להיט רב מכר." האנשים שנמשכים ל"שירה" של צ'ופרה הם כאלה שגילו שהשפע החומרי כשלעצמו אינו מביא להם את הסיפוק שאחריו הם תרים והם מוצאים תועלת בהוראותיו. יבושם לו ולהם!

את תרומתו הפילנטרופית לחברה מעביר צ'ופרה באמצעות קרן צ'ופרה, ארגון שנועד לתמוך במחקר וביישום של תכניות אלטרנטיביות לשיפור הבריאות, כאלה הרואות בגוף, לא מכונה שיש לתקן, אלא מכלול דינמי שנועד לשמש ככלי לביטויה של התודעה. הוא משתף פעולה עם ארגונים שונים – בהם בתי ספר לרפואה – כדי לתמוך בתכניות כאלה. מדֵי שנה מכנס ארגונו סימפוזיון של "מדענים וחכמים", אנשי מחקר ואנשי מדע שמטרתו לשלב את מדע התודעה במחקר המודרני.

הקושי שלי עם הוראתו הוא שהיא נשמעת לעיתים פשוטה מדי, אולי אפילו פשטנית. כמו מורו לשעבר, מהרישי מהש יוגי, הוא ניחן בכישרון גאוני לחבר "שירים פשוטים בשני אקורדים" ולהפיץ בעזרתם גרסאות קלות לעיכול של תורות רוחניות עמוקות שהטמעתן דורשת חשיבה דקה ומעודנת. הפשטות הזו עלולה להטעות. אבל בה בעת היא עשויה להיות בשביל אנשים רבים השער לנתיב רוחני אותנטי, שאלמלא הוא לא היו מגיעים אליו. צ'ופרה עצמו אינו פשטני כלל ועיקר.

דיפאק-צ'ופרה-והדלאי-לאמה

 

דיפאק צ'ופרה והדלאי לאמה

מלמד לעצב סיפורים

נחזור לעשירים. חברות ענק (כמו ג'יי.פי. מורגן צ'ייס, אחד מהבנקים הגדולים בעולם, וחברת  הסקרים גאלופ) שותות בצמא את דבריו של צ'ופרה, ומן הסתם משלמות לו במיטב כספן על ייעוץ ועל הכשרת מנהלים. "קח איזו חברה ידועה שתרצה," הוא אומר לי, "אפל, אמזון, מקדונלד. מה שהם מוכרים לנו, בראש ובראשונה, זה לא שירותים ומוצרים, אלא סיפור." למשל הוא מביא את הסיפור שסטארבקס מוכרת: מאיפה בא הקפה, מיהם המגדלים שמפיקים מכך תועלת, איך הקפה גדל באופן שמגן על הסביבה וכו'.

צ'ופרה בוחן עם אנשי העסקים את הסיפור שלהם. לשם כך הוא מעביר אותם תהליך שבו הוא חותר להרחיב את אופקיהם, גם דרך בחינה עצמית וגם דרך בחינת אחריותם לסובבים אותם. "כשאני נפגש עם מנהלי חברות," הוא אומר לי, "קודם כול אני שואל אותם שבע שאלות בסיסיות:

מי אתה? [צ'ופרה דיבר אנגלית, כמובן, שבה השאלות מופנות לשני המינים; יה"מ]. איך אתה מגדיר את עצמך? ברוב המקרים הם מתקשים לענות על השאלה הזו. הם לא יכולים לומר לך מיהם. ואלה הם אנשים מובילים בתחום העסקים!

מה אתה רוצה? מה אתה רוצה בשביל עצמך? מה אתה רוצה בשביל הקהילה שלך? מה אתה רוצה בשביל העסק שאתה עומד בראשו? ואם יש לך שאיפות בנוגע לעולם, מה הן?

מהי המטרה שלך? בסופו של דבר, למה אתה עושה את מה שאתה עושה? נניח שהוא עונה 'אני רוצה יותר כסף'. למה? כי אתה רוצה להיות שמח? אז המטרה שלך היא שמחה, כן? אבל יש המון דרכים אחרות להיות שמח, והן לא קשורות לכסף. אז אם אתה רוצה להיות שמח, צריך לחשוב על דרכים אחרות שיגרמו לך שמחה.

על אילו דברים אתה מודה? זאת שאלה חשובה מאוד, כי ברגע שחשים הכרת תודה, כבר נמצאים בתודעה של שפע. אני אף פעם לא שואל מישהו אם הוא מכיר תודה; אני מבקש ממנו לעצום עיניים ולחשוב על מה הוא מכיר תודה. כשאתה חש הכרת תודה, אתה לא יכול לחוש עוינות, אתה לא יכול לחוש כעס. אתה לא יכול להיות ממורמר או לגלגל שוב ושוב במוח את הטענות שיש לך, כשאתה מודע לברכות שכבר נפלו בחיקך.

איזה מקום יש ליחסים משמעותיים בחייך? גם בהקשר של העבודה, גם בהקשר של המשפחה וגם עם חברים. איך אתה תורם ליחסים האלה?

האם יש בחייך דמויות של גיבורים? אלה יכולים להיות גיבורים מיתולוגיים, גיבורים היסטוריים או גיבורים מתחום העסקים. אם אתה אומר לי שביל גייטס הוא הגיבור שלך, למה?

מה הן הנקודות החזקות שלך, מה הם הכישורים שלך? איך אתה מבטא אותם ומי מפיק מהם תועלת?

"אחרי שהם עונים על כל השאלות האלה, אנחנו מתחילים לעבוד על הסיפור. ואני שואל אותם קודם כול מה סיפור הרקע שלהם, כי הוא משפיע על הסיפור הנוכחי. השאלה הבאה היא 'מהו הסיפור הנוכחי שלך?' ואחר כך 'לאן כל זה מוביל? לאן פניך מועדות?'

"בסופו של התהליך הזה," הוא מסכם, "אחרי שהם צופים מראש ההר, אני מבקש מהם לחשוב איך להביא את הסיפור הזה למרגלות ההר, לחלוק את הסיפור עם אחרים בארגונם. ואני גם מפציר בהם להפוך אותו לסיפור אהבה. כי אתה יודע, סיפור שאין בו גיבורים, רשעים, דרמה, רגשות הוא סיפור משעמם… אז כן, מדובר בסרט. כולנו חיים בסרט. השאלה היא איך להפוך אותו לסרט טוב יותר."


[1] צפו, למשל, בווידיאו-קליפ שהוא הכין על האמונה הטפלה בחומר, tinyurl.com/chopra-matter.

[2] tinyurl.com/abundance-chopra.

  • מה דעתו של צ'ופרה על הגדרתו כגורו?
  • מדוע החרימו אותו TED?
  • על יחסיו המיוחדים עם מהרישי מהש יוגי ועם הביטלס
  • וגם ספרו החדש שראה לאחרונה אור באנגלית

אלה ועוד בראיון המלא שפורסם בגיליון 'כסף' (אוקטובר 2019)

יגאל הרמלין-מוריה

הקודם

יש לי כסף משלי

הבא

איך מחזקים את מערכת החיסון

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמחים שחזרת!

דילוג לתוכן