דבר המו"ל – לעשות עכשיו את מה שנכון, ולהשאיר את היתר בידי העתיד

חיים אחרים הוא בית לתרבות הרוחנית בישראל כבר 23 שנים, משך זמן ניִסי במונחי מגזינים בישראל. כמו כל בית שמכבד את עצמו, הוא עבר במהלך חייו תהפוכות רבות. ניתן לחלק את ההיסטוריה שלו לשתי תקופות עיקריות: תקופה ראשונה בין השנים 2008-1996, תחת הבעלות של המו"ל המייסד אברי רביב ובהנהגת העורכת חוה רימון (ואחריה אילי בר). באותן שנים היה חיים אחרים בשיאו כגורם משפיע בתרבות הישראלית, והציע תכנים מעמיקים ומעשירים. היה לו חלק גדול בהבאת הבשורה של העידן החדש לחברה הישראלית, והיום אפשר לומר שרובה רוחני בצורה כזו או אחרת.

הצלחת העיתון הקימה לו מתחרה – מגזין דרך האושר, שהציע רוחניות ל"מתחילים" – ובשנת 2009 רכשה קבוצת SBC, שייסדה את דרך האושר, את חיים אחרים ומיזגה את שני העיתונים; השם חיים אחרים נשאר והתוכן היה זה של דרך האושר; אותה אדרת בשינוי הגברת. מאז שב המגזין והחליף בעלויות, ובכל אותן שנים הוא סבל מהיעדרה של יד מטפחת ואוהבת, איכות הכרחית לכל ישות חיה. בה בעת השתנה העולם לחלוטין – מהפכת המידע שהביאו האינטרנט והטלפון החכם העמידו בסימן שאלה את תוחלת הקיום של מגזין מודפס שאפילו אתר אינטרנט אין לו.

בפברואר השנה רכשה קבוצת אדם עולם שבבעלותי את המגזין הוותיק, ואני מקווה מאוד שבכך נפתח פרק חדש, שלישי, בתולדותיו. אמנם שם החברה מעיד שגם אנחנו קבוצת מגזינים, ואכן חיים אחרים מצטרף אל שני מגזינים פעילים: אדם עולם, שנוסד בשנת 2008 ועוסק באנתרופוסופיה, ואדם צעיר, מגזין חודשי לילדים. איננו קבוצת תקשורת עשירה (או פושטת רגל... לעיתים ההבדל הוא קו דק), אלא הוצאה פרטית, משפחתית, שמפרסמת מגזינים עם נשמה מתוך אהבה לעולם ההוצאה לאור ואמונה בחשיבות המעשה ובכוחן של מילים ומחשבות לשנות את העולם. נראה שלא היינו מתפתים לרכוש אף מגזין מלבד חיים אחרים, שאחר פעילותו עקבנו בעשור האחרון באהדה ובדאגה. בכוונתנו לטפח אותו ביד אוהבת ולהעניק לו את התנאים הדרושים לצמיחה ולשגשוג במציאות של היום.

ומה הם התנאים הדרושים לצמיחה ולשגשוג של מגזין בתקופתנו? להבנתי, התנאי הבסיסי ביותר להצלחה של מגזין הוא היותו כלי המבשר ומנכיח כוונה רוחנית המבקשת להתגשם על פני האדמה. כשהוא מצליח במשימתו זאת, הוא מאגד סביבו בחלוף הזמן קהילה של קוראים, כותבים ומפרסמים, המייצרים את התשתית הכלכלית, החברתית והרוחנית לפעילותו. אם כן, מהי הכוונה הרוחנית, שחיים אחרים המחודש מבקש לשרת ולהגשים? חוה רימון ואני רואים זאת כשילוב של חקירה מעמיקה וחופשית של עולם הרוח, כפי שהוא מתגלה לנו דרך החשיבה וההתבוננות, לצד הניסיון לממש את הרוח בחיי המעשה, בין אם ביוזמות למען שיפור העולם ובין אם באופן שבו אנחנו מתנהגים ביומיום כלפי עצמנו וכלפי הסובבים אותנו. אנו מאמינים שההזדמנות לחיים רוחניים אמיתיים ניתנת לנו כאן ועכשיו, ולנו היכולת להגיע אליהם, אם נשים את מחשבותינו ומעשינו במקום שבו הלב שלנו נמצא. הלב של קבוצת אדם עולם נמצא עכשיו עם חיים אחרים, ואני מתפלל לרוח הטובה שתסייע בידינו לתת לו חיים חדשים.

אך כל זה לא היה קורה, אלמלא הייתם אתם, הקוראות הקוראים, איתנו כאן. בשיחות שערכתי עם מספר מנויים זמן קצר לאחר רכישת העיתון גיליתי שגרעין הקוראים הנוכחי הוא ברובו הגדול ותיק ונאמן מאוד. אם אתם מנויים ואוחזים בגיליון זה, קרוב לוודאי שעשיתם דרך ארוכה עם חיים אחרים, ואתם קשורים אליו. אני לא יכול שלא לשאול את עצמי, איך תגיבו לכך שהעיתון שאתם אוהבים השתנה לכם באופן כל כך יסודי ומהיר? אני מודה, שאת הגיליון הזה אני שולח אליכם בחשש מסוים. ברגע הזה לא נותר לי אלא לבטוח; לבטוח בתהליך, שיצר את הגיליון הזה במיטב המאמצים של אנשי מקצוע מוכשרים ומנוסים; לבטוח בכם, שתדעו לזהות איכות ולהוקיר את המאמץ שנעשה למענכם ומתוך כבוד אליכם כאנשים חושבים; ולבטוח בעזרתו הנוכחת-תמיד של עולם הרוח. ומתוך הביטחון והאמונה האלה לעשות עכשיו את מה שנכון, ולהשאיר את היתר בידי העתיד.   

נועם שרון

נועם שרון

נועם שרון הוא המו"ל של הוצאת אדם עולם

הקודם

חוה רימון – דבר העורכת, גליון בית (מאי 2019)

הבא

שאלת מפתח

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמחים שחזרת!

דילוג לתוכן